Over en længere periode har Favrskov Børns Rettigheder kritiseret Favrskov Kommunes for deres forebyggende indsatser for udsatte børn og unge. Kommunen er uenig i kritikken, og i det nye budget for 2021-2024 er der udsigt til yderligere besparelser. 

Af Ida Smitt

Op til flere gange har Favrskov Børns Rettigheder kritiseret Favrskov Kommunes indsats for at forebygge anbringelser hos sårbare børn og unge. Senest i et debatindlæg i Favrskov Lokalavis, hvor formand for foreningen Niels-Søren Bøgh pointerer sammenhængen mellem den forebyggende indsats og de mange anbringelser. 

Favrskov Lokalredaktion bragte tirsdag en artikel, der belyste denne problematik. Redaktionen har nu været i kontakt med kommunen, som ser anderledes på problematikken. 

Udgifter til forebyggelse

Favrskov Børns Rettigheder tager i deres kritik udgangspunkt i Socialstyrelsens indsatstrappe, der gennem seks trin vejleder kommunerne til en forebyggende indsats for udsatte børn og unge. Ifølge Socialstyrelsen er det kutyme, at kommunerne benytter sig af denne. Det er denne indsats, som Favrskov Børns Rettigheder savner hos kommunen. 

Ifølge socialstyrelsens beregningsmodel til indsatstrappen, brugte Favrskov kommunen i 2019 41.000 kr. på udgifterne på området til forebyggelse. I forhold til lignende kommuner er det et meget lavt beløb.

Børne- og Familiechef i kommunen, Helle Støve, mener ikke, at udgifterne til forebyggende indsatser kan opgøres udelukkende efter socialstyrelsens model:

”Det fremgår jo helt tydeligt af socialstyrelsens hjemmeside, at trappeindsatsen er en faglig tankegang. Derfor kan man ikke sammenligne den med kommunale regnskaber på specifikke områder.”

Flere tvangsanbringelser i kommunen

Hvordan det hænger sammen med, at der i Favrskov er et stigende antal tvangsanbringelser fra perioden 2011 til 2018, imens det på landsplan er dalende, mener kommunen, at der er andre årsager til. 

”Vi har de anbringelser, som vi mener, det er nødvendigt at have,” siger Helle Støve og fortsætter: ”Vi forsøger jo altid for at få et samtykke af forældrene til en anbringelse. Kan vi ikke få det, og mener vi at der er et grundlag for en anbringelse, så må vi følge lovgivningen.”

Uenighed

Januar 2019 udtalte Formand for Børne- og Skole Udvalget i Favrskov Kommune Birgit Liin (V) til Jyllands-Posten, at der i 2017 blev brugt omkring 31 millioner kr. på forebyggende indsatser. ”

Alligevel bruger kommunen langt flere penge på såkaldte forebyggende indsatser. Formand for Børne- og Skole Udvalget i Favrskov Kommune, Birgit Liin (V), forklarer, hvordan kommunen i 2012 brugte omkring 24 mio. kr. på forbyggende indsatser, mens det tal i 2017 er steget til omkring 31 mio. kr.

”Det er cirkatal, men det viser, at der bliver brugt flere penge på forebyggende indsatser, og vores fokus er altid på at anvende den mindste indsats – forstået på den måde at alle tiltag skal være forsøgt, før et barn tvangsfjernes,” udtalte hun til Jyllands-Posten. 

Til det udtalte Favrskov Børns Rettigheder, at det ikke er det tal, der forstås med  forebyggende rettigheder i forbindelse med Socialstyrelsens guidelines. 

Af de nye budgetter for Favrskov Kommune, der skal gælde for 2021-2024 fremgår det, at der kommer reduceringer på Børne-og Familieområdet. Præcis hvilke konsekvenser det får for den forebyggende indsats for sårbare børn og unge fremgår ikke. Det har ikke været mulig at få en uddybelse fra kommunen.