Både sygeplejersker og pårørende fortæller, at patienter bliver udskrevet på trods af, at man vil kunne hjælpe patienten mere. Det gør man, fordi der er for få pladser, og ventelisten vokser. Sygeplejerskerne oplever det også som en konsekvens et stigende pres i deres arbejde. 

Af Emma Sylvest

Hammel Neurocenter har i de seneste år været underlagt besparelser, hvilket har ført til, at sygeplejerskerne føler, de løber hurtigere. Samtidig bliver patienter også udskrevet hurtigere end førhen. Det hænger til dels sammen med, at de i kommunerne er blevet dygtigere indenfor hjerneskader. Men i kommunen får de dog ikke den samme specialiseret hjælp. Det efterlader både personale, patienter og pårørende med frustration.  

KORTERE FORLØB PÅ NEUROCENTERET

Merete Sørensen er pårørende til en tidligere patient på Hammel Neurocenter, som var indlagt i vinteren 2019. Hun følte i starten af forløbet, at sønnens hjerneskade blev taget meget alvorligt. Men sådan fortsatte det ikke. Lige pludselig var den seriøsitet, de havde mødt i starten af forløbet, ikke længere tilstede.

”Vi blev taget meget alvorligt, da forløbet startede, men så hen ad vejen i forløbet, oplevede vi et pres fra den ene dag til den anden.Vi fik følelsen af, at det var enormt vigtigt at få os ud i en rasende fart. Jeg følte, at vores afslutning blev jappet igennem,” fortæller Merete Sørensen. 

I afslutningen af sin søns indlæggelse fortæller hun også, at der var overbelægning i 2-3 dage. Det førte også til, at familien følte sig meget presset, og at personalet gerne ville have dem ud. 

Det Merete Sørensen har oplevet, nikker personalet genkende til på neurocenteret. En sygeplejerske som gerne vil holdes anonym fortæller også om, hvordan de ikke kan udnytte alle de faglige ressourcer, som personalet besidder, fordi der ikke er tid nok, og patienterne ikke altid er indlagt så længe, som vil være optimalt. 

”Der er patienter, som man godt vil kunne have gjort mere for, men som vi bliver nødt til at udskrive, fordi ventelisten vokser,” siger sygeplejersken. 

Redaktionen er bekendt med sygeplejerskens identitet. 

Trine Balker som er tillidsrepræsentant for sygeplejerskerne på Hammel Neurocenter, er også enig i at de udskriver patienter hurtigere end de førhen har gjort på neurocenteret, hvor hun har arbejdet siden 2003. 

”Man skal nærmest have gang i udskrivelsen, når patienten kommer ind, for at vi får tænkt alle muligheder ind,” siger Trine Balker. 

SYGEPLEJERSKERNE LØBER I TOPFART 

”Vi kan godt mærke, at sygeplejen er blevet presset, der skal bare en sygemeldinger til, så sker der et skred i vores planlægning af, hvordan vi skal være omkring patienterne, og vi har ikke den samme tid til patienten,”  fortæller Trine Balker. 

Som konsekvens af nedskæringerne så skal sygeplejerskerne løbe hurtigere, men Trine Balker fortæller også at de er blevet mere effektive, har fået en højere faglighed, og derfor kan de også tilbyde patienten noget, som de ikke kunne tilbage i tiden. Det er dog ikke tilstrækkeligt.

”Vi skal være en slags overmennesker, som kan det hele, men det er der ikke tid til, derfor føler man sig utilstrækkelig,” siger den anonyme sygeplejerske. 

Når de har så travlt, som de ofte har på neurocenteret, så må de blive enige om, hvad der er vigtigst hos patienterne, og så er det, det som bliver prioriteret.

LÆS OGSÅ: http://favrskov.mediajungle.dk/2020/10/05/besparelser-paa-hospitalsenheden-midt-der-mangler-20-procent-sengepladser/